Khamis, Julai 26, 2012

Tajuk 9 : MENGEDIT BAHAN PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA ATAS TALIAN MENJADI BROSUR, NEWSLETTER DAN KAD PENGUMUMAN

  • Prosedur pengeditan
  • Prinsip pengeditan
  • Melaksanakan pengeditan
  • Aplikasi ke dalam pengajaran kemahiran bahasa.

PRINSIP PENGEDITAN

  • Perlulah mengikut terma dan syarat yang telah ditetapkan.
  • Tidak boleh mengedit sebarangan tanpa kebenaran pemiliknya.
  • Mengedit perlulah dengan tekun dan sabar kerana bukan mudah untuk mengedit sesuatu maklumat.
  • Perlu lebih telita sewaktu mengedit.




PROSEDUR PENGEDITAN



MENGGUNAKAN MY BROUCHER MARKER


LANGKAH 1

klik pada start 
 
 
LANGKAH 2

Isikan data-data email dan klik pada next.
 
 
LANGKAH 3

Tekan new
 
 
 
 LANGKAH 4

Taipkan tajuk untuk broshur dan tekan create new.
 
 

LANGKAH 5

Pilih broshur yang anda inginkan
 
 
 
LANGKAH 6

Pilih tema yang diinginkan dan anda perlu menunggu beberapa minit untuk paparan keluar selepas itu.
 
 

 
LANGKAH 7

Paparan broshur.
Anda hanya perlu mengedit sahaja perkara yang ingin dimasukkan ke dalam broshur tersebut bagi menarik perhatian orang ramai.
 
 
 
LANGKAH 8

Edit tulisan yang telah disediakan pada broshur tersebut.
Paparan pengeditan akan muncul apabila anda mengklik pada kotak di broshur.
 
 
 
LANGKAH 9

Contoh paparan broshur yang telah diedit dan klik pada save setelah broshur disiapkan dengan lengkap.

Anda perlulah menggunakan jenis huruf yang menarik, warna yang menarik serta background yang cantik bagi menarik perhatian
 
 
 
LANGKAH 10

Saving data broshur yang telah siap disimpan.
 
 

Tajuk 8 : PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA ATAS TALIAN DAN LUAR TALIAN

Pengenalan




Pengajaran atas talian merupakan pengajaran di mana komputer atau laptop pengguna bersambung dengan talian internet. Pengajaran ini berlangsung dengan menggunakan bahan yang ada di internet dan digunakan secara langsung setelah mengaksesnya. 
Pengajaran luar talian pula didefinasikan sebagai pengajaran yang menggunakan bahan dari internet tetapi tidak digunakan secara langsung ketika ianya dibuka. Bahan ini didapati secara dimuat turun. Kebiasaannya, kaedah ini digunakan selepas terdapatnya kekangan untuk menyambung talian ke komputer pengguna.






Kelebihan pengajaran secara atas talian
i. Dapat mengakses bahan dengan cepat
ii. Kepelbagaian bahan di internet
iii. Meningkatkan kemahiran ICT dalam kalangan guru dan murid dalam mencari bahan






Kekangan mengadakan pembelajaran secara atas talian:
i. Persekitaran tidak mempunyai alat untuk menyambung talian jalur lebar
ii. Alat penyambung talian tidak berfungsi
iii. Sukar mendapatkan talian diluar kawasan (pengguna broadband)  




Konsep
E-Pembelajaran Interaktif ini adalah modul pembelajaran secara elektronik yang dibangunkan untuk membantu proses belajar di kelas dan di luar kelas maklumat ini juga boleh diperolehi melalui CD dan kedua-duanya dipersembahkan secara interaktif yang mengabungkan elemen-elemen multimedia.
Persembahan secara animasi dibantu juga dengan bunyi dan suara memungkinkan pembelajaran berlaku secara lebih menyeronokan. ‘Learnig is fun’ berlaku melalui proses ini, bebanan guru dapat diringankan.

APAKAH ITU 'E-LEARNING’?
  • Definisi  'e-learning'  ini seringkali berubah-ubah selaras dengan kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan dalam iklan-iklan promosi  pendidikan.
  • Bagaimanapun secara umumnya,  'e-learning'  adalah sebarang pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN, WAN atau Internet) untuk  penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang dimaksudkan di dalarn kategori ini.
  • Pengajaran boleh disampaikan secara 'synchronously'  (pada waktu yang sama) ataupun  'asynchronously'  (pada waktu yang berbeza).
  • Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
  • Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk 'discussion group' dan bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ ) (Learnframe, 2001).
  • Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan  pengajaran dan pembelajaran 'e-learning' yang boleh disampaikan melalui Internet, Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk 'discussiApakah itu 'e-learning’?
  • Definisi  'e-learning'  ini seringkali berubah-ubah selaras dengan kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan dalam iklan-iklan promosi  pendidikan.
  • Bagaimanapun secara umumnya,  'e-learning'  adalah sebarang pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN, WAN atau Internet) untuk  penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang dimaksudkan di dalarn kategori ini.
  • Pengajaran boleh disampaikan secara 'synchronously'  (pada waktu yang sama) ataupun  'asynchronously'  (pada waktu yang berbeza).
  • Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
  • Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk 'discussion group' dan bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ ) (Learnframe, 2001).
  • Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan  pengajaran dan pembelajaran 'e-learning' yang boleh disampaikan melalui Internet, Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk 'discussion group' serta membolehkan bimbingan dijalankan dalam talian ('on-line').

KENAPAKAH 'E-LEARNING' PERLU DIGUNAKAN DI SEKOLAH-SEKOLAH DI MALAYSIA?
  1. 'E-learning'  membolehkan pembelajaran kendiri dilaksanakan dengan  lebih berkesan. Pelajar boleh memilih masa, kandungan serta hala tuju pernbelajaran mereka.
  2. Pelajar juga berpeluang belajar tajuk yang susah berulang kali sehingga pemahaman dicapai. Mereka juga dapat belajar di dalam suasana yang 'selamat' tanpa merasa malu untuk bertanya. Pertanyaan juga boleh dibuat di dalam talian. Perbincangan kumpulanyang lebih terancang dan teratur juga boleh dicapai dengan menggunakan teknologi yang sedia ada.
  3. E-learning'  yang diuruskan dengan baik dapat menyimpan rekod pembelajaran yang berkesan dan sistematik untuk rujukan pelajar dan juga untuk guru, mentor atau fasilitator.
  4. Bahan pengajaran dan pembelajaran 'e-learning' yang dirancang dan disediakan secara profesional dan baik akan menggunakan ciri-ciri multimedia untuk menyampaikan  isi pelajaran dengan berkesan dan menarik.

Rabu, Julai 25, 2012

Tajuk 7 : MENGAPLIKASIKAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM P&P BAHASA MELAYU

Pengenalan
Model Pemprosesan Maklumat ('The Information Processing Model') bermula dengan menggunakan sistem komputer sebagai analogi. Bagaimana pun disedari bahawa penggunaan sistem komputer sebagai analogi cara manusia memproses, menyimpan dan mengingat kembali maklumat adalah tidak sesuai kerana ia mempermudahkan cara manusia bertindak.
Diketahui bahawa cara manusia memproses maklumat adalah lebih komplek berbanding dengan komputer.

Prinsip-prinsip utama Model Pemprosesan Maklumat
i. Andaian kapasiti terhad dan sekatan kepada pengaliran maklumat
ii. Pengaliran maklumat dua hala
iii. Kawalan eksekutif yang mengawal dan menentukan pengenkodan, penyimpanan, mengingat kembali dan lupaan.
iv. Manusia disediakan secara genetik untuk memproses dan menyimpan maklumat.

Ingatan Jangka Pendek ('Short Term Memory')
i. Stor memori ini juga dikenali sebagai 'Ingatan Kerja' ('Working Memory'). Tempoh ingatan jangka pendek ialah 10-20 saat jika butir maklumat itu tidak diulang.
ii. Contoh: kawan kamu berikan nombor telefon dan sementara mencari kertas untuk menulisnya kamu mengulang nombor itu supaya tidak lupa.
iii. Proses ini dipanggil Ulangan Berkekalan ('Maintenance Rehearsal'). Jika kamu tidak ulang nombor itu, ia akan hilang dalam masa 10-20 saat.


Ingatan Jangka Panjang ('Long Term Memory')

i. Ingatan Jangka Panjang masih menjadi tumpuan kebanyakkan kajian menyiasat cara maklumat dienkod, disimpan, diingat kembali dan lupa.
ii. Ahli-ahli psikologi seperti Freud mencadangkan bahawa segala pengalaman kita sejak dilahir disimpan dalam ingatan jangka panjang. Ini jelas sekali apabila kita masih boleh mengingat apa yang berlaku pada hari pertama sekolah.
iii. Ini bermakna maklumat tidak hilang tetapi sukar diingat kembali.

Tajuk 6: MEMBINA DAN MENGAPLIKASIKAN STRUKTUR PERPATUAN DALAM PENYUSUNAN BAHAN P&P BAHASA MELAYU

Pengenalan
Sistem perpautan ini lebih dikenali sebagai hyperlink. Sistem ini lebih sistematik dan mudah digunakan kerana sistem ini membenarkan pengguna mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan bahan dengan hanya menekan satu klik sahaja. Sistem perpautan ini terbahagi kepada beberapa jenis.

 
Sistem Perpautan
Struktur Hierarki
Struktur Komposit
Struktur Linear
Struktur Lingkaran

Struktur Hierarki
Dikenali sebagai struktur pokok. Setiap paparan mewakili topik atau tajuk utama. Setiap topik utama pula boleh dibahagikan kepada beberapa topik kecil atau sub topik.



Struktur Komposit

Struktur yang lebih kompleks berbanding struktur-struktur yang lain. Sering digunakan bagi menangani keadaan di mana gabungan beberapa struktur diperlukan bagi melengkapkan sistem penerokaan yang lebih fleksibel serta memenuhi keperluan perisian.

Struktur Linear
istem penerokaan yang hanya membenarkan pengguna meneroka sesebuah perisian secara linear iaitu sama ada ke hadapan atau ke belakang sahaja.
- Bahan 1, bahan 2 dan bahan 3 diakses secara berasingan dan tidak mempunyai sebarang pautan.
- Murid memulakan pencarian di laman 1, kemudian mencari maklumat di laman 2 dan akhirnya di laman 3. Murid mesti mengikut urutan laman yang telah disediakan.



Struktur Rangkaian

Menyediakan pautan atau hubungan antara setiap topik utama. Struktur sebegini memberikan kebebasan kepada pengguna untuk meneroka dengan lebih mudah dan fleksibel
Struktur rangkaian akan menjadi lebih berkesan sekiranya setiap laman itu mempunyai perpautan antara satu sama lain. 
- Dengan mengklik, sesuatu paparan itu akan diperoleh dan boleh berpindah kepada laman yang sebelumnya dengan teknik hiper pautan.


Laman Web yabg mempunyai sistem perpautan
i. en.wikipedia.org/wiki/Malaysia

Selasa, Julai 24, 2012

Tajuk 4 (ii)



MEMILIH BAHAN BIDANG ILMU LAIN
Merujuk sukatan pelajaran Bahasa Melayu, Konsep 5P yang diperkenalkan telah memberikan peluang kepada guru untuk menjalankan pengajaran dan pembelajaran merentas bidang ilmu yang lain. Namun, pemilihan bahan ini haruslah berkaitan atau berkesinambungan dengan pengajaran Bahasa Melayu.

JENIS BIDANG ILMU LAIN
I.                    Ilmu Agama
II.                  Ilmu Sains
III.                Ilmu Matematik
IV.                Ilmu Sejarah
V.                  Ilmu Kajian Geografi
VI.                Ilmu Semasa

  • Menggunakan web, video, audio dan imej.
  • Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu.
  • Menyimpan bahan dalam bentuk fail internet dan katalog internet.   
          Fail Internet
     
        1. Kata Tanya
           http://tatabahasabm.tripod.com/tata/ktanya.htm


        2. Kata Ganti Nama
           http://www.tutor.com.my/tutor/arkib2002.asp?e=UPSR&s=BM&b=JUL&m=1&t=2&r=m&i=NOTA


          Katalog Internet
        
Tajuk
Khasiat Buah-buahan
URL
Sinopsis
Artikel ini membincangkan khasiat dan kebaikan buah-buahan.
        
Tajuk
Rumah Tradisional Melayu
URL
Sinopsis
Artikel ini membincangkan ciri-ciri dan faktor-faktor pembuatan rumah tradisional 

Isnin, Julai 16, 2012

Tajuk 4 (i)

PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU 

PENGENALAN

 Dewasa ini penggunaan teknologi maklumat atau lebih dikenali sebagai internet semakin berkembang pesat. Berdasarkan kepada aspek pendidikan, bahan pengajaran dan pembelajaran kini boleh diperoleh bukan hanya daripada buku-buku teks tetapi dengan adanya capaian internet maka guru-guru dapat mencari bahan pengajaran dan pembelajaran melalui internet. Pengguna perlu melakukan penilaian serta pemilihan bahan yang sesuai maka perlulah adanya langkah penyesuaian agar bahan sumber maklumat itu mengandungi unsur yang sesuai dan tidak sesuai. 

KEMAHIRAN DALAM BAHASA MELAYU

Sebelum mendapatkan bahan dari internet, guru perlulah mengetahui beberapa kemahiran yang terdapat dalam Bahasa Melayu untuk memudahkan pencarian bahan. Kesinambungan ini perlu supaya pengajaran menjadi lebih berkesan, menarik dan bersesuaian dengan aktiviti pengajaran; 

  1. kemahiran berbahasa.
  2. kemahiran bernilai tambah.
  3. kemahiran TMK.
  4. kemahiran berfikir.
  5. KMD.
  6. kemahiran kontekstual.
  7. kemahiran belajar cara belajar
FAKTOR PEMILIHAN BAHANDARI INTERNET

 
 1. sumber
  • jumlah bahan sumber yang terlalu banyak.
2. bebas
  • kebebasan menerbitkan bahan dari internet
3. kesahan
  • bahan tidak memerlukan kesahan

KEPENTINGAN SELEPAS MEMILIH BAHAN DARI INTERNET

Selepas memilih bahan dari internet, guru perlulah mengambil beberapa langkah yang penting sebelum mengambil bahan untuk dijadikan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
i. URL
  • Guru perlu mendapatkan URL bahan supaya mudah mendapatkan sumber rujukan bahan.
ii. Isi
  • Menetukan kewajaran dan kesahan isi bahan yang didapatkan sebelum digunakan.
iii. Semak
  • Guru menyemak ejaan dan kesahan yang perlu dibetulkan.

MEMILIH BAHAN SASTERA

Bahan sastera merupakan bahan yang sering digunakan dalam proses P&P. Bagi mendapatkan proses P&P yang berkesan guru perlulah memilih bahan-bahan yang bersesuaian dengan tahap pembelajaran murid-murid mereka. Kriteria-kriteria tertentu perlulah diambil kira agar guru tidak tersalah memilih bahan yang ingin digunakan dalam P&P. Bahan sastera merangkumi;
  • syair
  • pantun
  • gurindam
  • puisi
  • seloka
  • cerpen