RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 3
Matapelajaran : Bahasa Melayu
Tarikh : 06.03.2013
Kelas : 3 Riang
Bil Murid : 25
Orang
Masa : 1
Jam
Tema : Kajian
Tempatan
Tajuk : Negeri
di Bawah Bayu
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran ini, murid
dapat;
Fokus
Utama ;
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata,frasa,ayat, serta sebutan dan
intonasi yang baik dan jelas.
Aras 3
i.
Bercerita dengan menggunakan
sebutan, intonasi yang betul dan gaya penyampaian yang sesuai.
Fokus Sampingan ;
6.0 Membaca dan memahami maklumat yang terdapat
dalam pelbagai teks
Aras 1
i.
Mencari makna perkataan dan
meneliti ejaan.
9.3
Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan
yang didengar atau dibaca.
Aras
3
i.
Menyusun maklumat mengikut
urutan
Kemahiran Bahasa : mendengar,bertutur,membaca,menulis
Sistem Bahasa : Tatabahasa; morfologi-perkataan,
Kosa Kata : Mengelupas,Menurut,Terkenal,Mengubati,Mneghidapi
Pengisian Kurikulum :-
Ilmu : Kajian Tempatan
Nilai : Tolong-menolong,bekerjasama,kasih-sayang,semangat
kekitaan
KBT :-
KB;menghubungkait,menjana idea,memproses maklumat,menyelesaikan masalah
KP;verbal linguistik,intrapersonal-muzik
BBB : komputer riba,LCD,Gambar,lembaran
kerja,petikan audio
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5minit)
|
Murid diperdengarkan lagu “Sayang Kinabalu”
Seni kata lagu “Sayang Kinabalu”
(Lihat Lampiran A)
|
1.
Guru memperdengarkan lagu
“Sayang Kinabalu” dihadapan kelas sambil mengedarkan senikata lagu.
2.
Guru bersoaljawab dengan
murid berkaitan lagu yang diperdengarkan.
3.
Murid menjawab soalan guru
berdasarkan pengalaman sedia ada mereka.
4.
Guru mengaitkan pengalaman
murid kepada tajuk pengajaran hari ini.
|
BBB;
Lagu “Sayang Kinabalu” dalam bentuk mp3.
Serta petikan sebahagian audio.
Nilai:
kerjasama
|
Langkah 1
(15 minit)
|
Gambar tempat menarik di negeri Sabah.
(Lampiran B)
Soalan guru:
1.
Apakah nama tempat –tempat
menarik tersebut?
2.
Apakah nama Universiti
yang pertama di Sabah?
3.
Dimanakah letaknya gunung
itu?
4.
Mengapakah bangunan itu
dibina?
5.
Adakah kita perlu
memelihara kawasan pelancongan tersebut?
|
1.
Guru membahagikan murid
kepada lima kumpulan.
2.
Setiap kumpulan terdiri
daripada lima orang murid.
3.
Murid diminta memilih
ketua kumpulan masing-masing.
4.
Guru mempamerkan gambar
tempat-tempat menarik di negeri Sabah dengan menggunakan tayangan skrin
putih.
5.
Guru mengedarkan salinan
gambar kepada lima kumpulan tersebut.
6.
Guru meminta murid
berbincang di dalam kumpulan berkaitan tempat-tempat menarik di Sabah.
7.
Guru memberi masa untuk
murid berbincang berkaitan tempat-tempat menarik di Sabah.
8.
Guru memanggil wakil daripada setiap kumpulan untuk menceritakan
tentang tempat-tempat menarik di Sabah berpandukan soalan guru.
|
BBB;
Gambar
KBT;
KP;
Verbal-linguistik interpersonal
KB; memproses
maklumat, menghubungkait, menjana idea
Nilai;
Kerjasama, kasih sayang, semangat kekitaan
|
Langkah 2
(20 minit)
|
Petikan“Bobolian”
(Lampiran C)
Perkataan Sukar:
a.
Mengelupas-
b.
Menurut-
c.
Terkenal-
d.
Mengubati-
e.
Menghidapi-
(Lihat Lampiran D)
|
1.
Guru menampalkan petikan cerita
rakyat negeri Sabah iaitu “Bobolian”pada papan tulis.
2.
Guru membaca dialog dengan
sebutan,intonasi dan gaya bahasa yang betul.
3.
Guru meminta murid membaca
petikan dialog dengan bimbingan guru.
4.
Guru meminta murid
mengenalpasti watak yang terdapat pada petikan dialog.
5.
Murid membaca petikan
“Bobolian” secara individu, kumpulan, dan berpasangan berpandukan bacaan
contoh guru.
6.
Guru membimbing murid
secara tidak langsung dan memperbetulkan sebutan dan intonasi bacaan murid.
7.
Guru menerangkan makna
perkataan yang sukar pada petikan.
8.
Guru meminta murid
mengenalpasti perkataan yang sukar digunakan didalam petikan “Bobolian”
tersebut.
9.
Murid berbincang dan
mengenalpati perkataan yang digunakan didalam petikan “Bobolian” dengan
merujuk kamus Dewan.
10.
Guru memilih murid secara
rawak daripada setiap kumpulan untuk membaca petikan “Bobolian” dihadapan
kelas.
11.
Murid menyatakan perkataan
yang mereka amati dengan berpandukan kepada bimbingan guru.
12.
Guru memberi pujian dan
penghargaan kepada murid tersebut setelah membaca pantun.
|
BBB;
Lembaran Petikan,Kamus Dewan,Papan Tulis
KBT;
KB-menghubungkait, menyelesaikan masalah
KP-verbal linguistik
Nilai:
Kerjasama,kasih sayang
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Petikan “Bobolian”.
Lembaran Kerja Pengurusan Grafi (Peta Minda)
(Lihat Lampiran E)
Latihan Pemulihan (Lihat Lampiran F)
Latihan Pengayaan
(Lihat Lampiran G)
|
1.
Guru mengedarkan lembaran
kerja.
2.
Guru menerangkan kepada
murid menyusun maklumat berpandukan pada petikan.
3.
Guru mengedarkan lembaran
kerja Pengurusan Grafik (peta minda) pada setiap kumpulan.
4.
Murid diminta
mengenalpasti maklumat yang terdapat pada petikan “Bobolian” .
5.
Guru memberi masa kepada
murid menyiapkan hasil kerja.
6.
Guru memberi bimbingan
secara tidak langsung semasa murid membuat latihan.
7.
Bagi murid yang lemah mereka akan diberi
latihan pemulihan dengan dibimbing oleh guru.
8.
Guru memanggil secara
rawak setiap kumpulan untuk membentangkan hasil kerja dihadapan kelas.
9.
Murid mempamerkan hasil
kerja kumpulan mereka.
10.
Guru memperbetulkan
kesalahan jawapan murid secara tidak langsung dan memberikan jaawapan yang
betul.
11.
Guru memberikan ganjaran
berbentuk pujian kepada kumpulan yang membentangkan hasil kumpulan mereka
dengan baik.
12.
Guru juga memberi
penghargaan kepada kumpulan lain kerana dapat menyiapkan latihan pada masa
yang ditetapkan.
13.
Murid yang berjaya
menjawab latihan dengan betul diberikan latihan Pengayaan agar kefahaman
mereka lebih mendalam.
Aktiviti Pemulihan
1.
Guru mempamerkan kad suku
kata dihadapan kelas.
2.
Guru menyebut kata suku
kata tersebut sambil memaparkan kad tersebut di papan tulis.
3.
Murid menyebut suku kata
tersebut berpandukan sebutan guru.
4.
Murid ke hadapan kelas
menyebut dan menunjukkan kad suku kata tersebut.
5.
Guru menanggalkan kad suku
kata tersebut yang telah dilekat dipapan tulis.
6.
Guru meminta murid
mencantumkan kad suku kata tersebut semula dengan betul berpandukan kepada
ayat yang diberi.
7.
Murid mencentumkan kad
suku kata tersebut sambil menyebut suku kata.
8.
Guru memberi pujian kepada
murid yang Berjaya mencantumkan kad suku kata tersebut.
9.
Guru member pujian dan
galakkan kepada semua murid kerana Berjaya menyebut suku kata tersebut dengan
intonasi yang betul.
|
BBB;
Petikan pantun beserta
gambar, lembaran kerja Pengurusan Grafik (peta minda)
KBT;
KB-menjana idea, menghubungkait
KP-intrapersonal
Nilai:
Kerjasama, tolong-menolong
|
Penutup (5 minit)
|
Rumusan isi pelajaran iaitu kognitif dan sosial.
Soalan
1.
Apakah salah satu nama
tempat-tempat menarik di Sabah?
2.
Mengapakah kita perlu
memelihara tempat-tempat tersebut?
Menyanyikan lagu dengan perasaan gembira.
|
1.
Guru bersoaljawab dengan
murid berkaitan tajuk pelajaran yang dipelajari hari ini.
2.
Murid menyatakan pelajaran
yang dipelajari hari ini.
3.
Guru dan murid menyanyikan
lagu “Sayang Kinabalu” .
4.
Guru merumuskan pelajaran
hari ini dengan menerapkan nilai-nilai murni.
|
BBB;
Lagu Sayang Kinabalu,mp3
KP; muzik
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan