Hubungan Kandungan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan dengan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu
Pendidikan peringkat rendah adalah bertujuan untuk melahikran insan yang seimbang
serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani,
emosi, dan jasmani (JERI) selaras dengan hasrat Kurikulum Bersepadu Sekolah
Rendah dan Falsafah Pendidikan Negara. Pada peringkat ini, Bahasa Melayu
diajarkan sebagai mata pelajaran wajib, selaras dengan status Bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara. Bahasa Melayu perlu dikuasai
pada peringkat awal bagi membolehkan murid-murid berkomunikasi dan menimba ilmu
pengetahuan, seperti kata pepatah Melayu, “melentur buluh biarlah dari
rebungnya”. Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah telah memuatkan
senarai kemahiran asas berbahasa dan tatabahasa yang perlu dikuasai oleh murid
dari Tahun 1 hingga Tahun 6. Kemahiran-kemahiran berbahasa ini meliputi
kemahiran lisan (mendengar dan bertutur), membaca, dan menulis. Tatabahasa pula
meliputi aspek morfologi dan sintaksis bahasa Melayu (Abdullah Hassan, 1996).
Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa
Melayu Sekolah Rendah ini mengandungi perincian, penjelasan serta huraian
tentang Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu. Di dalam Huraian Sukatan Pelajaran
ini, dimuatkan senarai kecekapan berbahasa dalam kemahiran mendengar dan
bertutur, membaca, menulis, tatabahasa, penjodoh bilangan, peribahasa, dan
perbendaharaan kata yang sesuai bagi peringkat persekolahan murid. (Roselan
Baki, 2003).
Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa
Melayu untuk Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina (C) dan Tamil (T)
disempurnakan dengan mengambil kita tahap kebolehan dan kemampuan murid di
SJK(C) dan (T). Oleh itu, Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu untuk SJK(C)
dan (T) agak berbeza daripada Sekolah Kebangsaan dari segi huraian, senarai
kemahiran berbahasa, contoh-contoh peribahasa, tatabahasa, dan jumlah perbendaharaan
kata yang dicadangkan.
Huraian Sukatan Pelajaran ini
merupakan satu cadangan,tidak seharusnya guru-guru terikat kepada
cadangan-cadangan yang dikemukakan. Sekiranya terdapat ada di antara
cadangan-cadangan ini tidak sesuai dengan keadaan bilik darjah, guru-guru boleh
mengubah dan menyesuaikannya dengan kebolehan dan kemampuan murid. Huraian
sukatan pelajaran ini juga boleh digunakan untuk merancang pengajaran dan
pembelajaran mengikut penggal, mingguan, dan harian di dalam bilik darjah
(Prof. Madya Dr. Nuraini Yusoff, 2003).
Matlamat mata pelajaran Bahasa
melayu sekolah rendah ialah untuk melahirkan murid yang berketrampilan
berbahasa dan menghargai serta menghayati bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi
Negara, bahasa perpaduan dan bahasa imu selaras dengan kesesuaian semangat
prinsip Rukun Negara dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu usaha yang
berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu dan usaha ini adalah semata-mata bertujuan untuk melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan dan berakhlak mulia.
Untuk melihat sama ada objektif
Sukatan Pelajaran dapat dikaitan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, disini
dapat kita fokuskan apakah objektif Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu yang telah digubal oleh Kementerian Pelajaran untuk
rakyat terutama sekali kepada insan yang bergelar murid di Malaysia. Bahawa
dengan itu, barulah kita dapat melihat adakah Sukatan Pelajaran yang digubal
selama ini mempunyai kaitan atau menjiwai ‘roh’ dan semangat Falsafah
Pendidikan Kebangsaan. Jika ia mempunyai kaitan, kita telah pun berada di jalan
yang betul dalam usaha untuk memartabatkan semangat Falsafah Pendidikan melalui
Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu yang diajar di sekolah rendah di Malaysia. Cuma
beberapa pendekatan yang terbaik perlu diberi tambah nilai dari masa ke semasa
untuk memantapkan pengakaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
Menurut kandungan Sukatan Pelajaran,
setelah mengikuti pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah rendah,
murid-murid dapat:
• Mendengar, memahami dan menghayati pertuturan yang
terdapat dalam kehidupann sehari-hari;
• Bertutur dengan petah dan mengeluarkan buah fikiran
yang bernas serta menggunakan bahasa yang sesuai dan bertatasusila;
• Membaca dan memahami isi bacaan yang sesuai dengan
kematangan;
• Menjadikan pembacaan sebagai satu kebiasaan dan
amalan bagi mendapatkan pengetahuan dan hiburan;
• Menulis pelbagai jenis karangan dan surat kiriman
mengikut tajuk dan format yang betul;
• Memahami dan mengisi borang yang sesuai dengan
betul;
• Menghargai dan menghayati nilai-nilai estetika dalam
karangan prosa dan puisi;
• Menggunakan Bahasa Melayu untuk memperoleh pelbagai
ilmu;
• Menggunakan Bahasa Melayu yang betul dalam lisan dan
penulisan;
• Memberi makna dan menggunakan peribahasa dalam
konteks yang betul dan sesuai;
•
Menggunakan Bahasa Melayu dengan berkesan untuk berkomunikasi antara ahli
masyarakat yang berbilang keturunan.
Strategi pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Melayu di peringkat sekolah rendah menekankan penggabungjalinan,
penyerapan, penilaian, pengayaan, dan pemulihan. Ini selaras dengan usaha
memenuhi konsep bersepadu dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Namun demikian,
guru-guru adalah digalakkan untuk menggunakan pelbagai kaedah mengajar yang
sesuai dengan kebolahan murid (Roselan Baki, 2003). Keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran adalah bergantung kepada pengolahan teknik dan penggunaan bahan
bantu mengajar yang dapat merangsang dan menggalakkan murid-murid
berkomunikasi, berinteraksi dan berfikir.
Kesimpulan
Setelah melihat objektif dan
matlamat sukatan pelajaran Bahasa Melayu secara jelas seperti yang dinyatakan
di atas, apakah kita dapat menghuraikan apakah terdapat kaitan antara Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan?
Dengan merujuk kepada definisi
Kurikukum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR), matlamat serta ciri-ciri KBSR itu
sendiri, saya dapati KBSR mampu mencapai matlamat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan. Falsafah Pendidikan Kebangsaan menyatakan bahawa pendidikan itu
suatu proses yang berterusan. Sebagai saluran pendidikan pada peringkat awal,
KBSR sememangnya memikul tugas yang amat berat. Ini kerana pada peringkat permulaannya
segalanya bermula.
KBSR akan memastikan pendidikan yang
diberikan kepada pelajar memuaskan dan menepati ciri-ciri yang diinginkan.
Pendidikan awal adalah penting kerana ia membentuk asas sahsiah yang akan terus
berkembang hingga ke akhir hayat nanti. Oleh itu, KBSR menekankan kemahiran
asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Dengan kemahiran-kemahiran asas
yang teguh dan mampat, segala proses pendidikan yang akan ditempuhi oleh
pelajar menjadi mudah (Abdullah Hassan, 1996).
KBSR menitikberatkan soal
nilai-nilai murni dan semangat patriotisme dalam proses pengajaran dan
pembelajarannya. Dengan ini, Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menginginkan
insan yang harmoni dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani
akan tercapai. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, KBSR bukan sahaja
menekankan soal penyampaian ilmu pengetahuan bahkan setiap guru dikehendaki
menyelitkan penerapan nilai-nilai murni kepada pelajar semasa proses pengajaran
dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
Selain itu, dalam seminggu hari
persekolahan akan terdapat dua masa untuk matapelajaran Pendidikan Jasmani dan
Kesihatan. Ini melambangkan KBSR amat menitikberatkan soal kesihatan para
pelajar supaya pelajar tidak hanya memerah otak dalam sesi pembelajaran matapelajaran
lain tetapi mereka juga boleh berekreasi dan menenangkan fikiran dengan
bersenam dan bersukan.
Unsur Falsafah Pendidikan Kebangsaan
ingin melahirkan rakyat yang memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan negara. Sehubungan dengan itu, KBSR menekankan
kemahiran berfikir dalam sistem pendidikan pada peringkat awal. Melalui ciri
ini pelajar bebas meluahkan pendapat dan mencipta sesuatu yang baru. Secara
tidak langsung hasil kreativiti pelajar akan terus digilap dan dihargai. Oleh
itu, maka lahirlah generasi yang mampu memberi sumbangan dalam pelbagai bidang.
Bahan rujukan;
1.
Ee Ah Meng. 1996. Pendidikan Di
Malaysia 1: Falsafah Pendidikan, Guru dan Sekolah, Shah Alam: Penerbitan
Fajar Bakti Sdn. Bhd.
1.
Pusat Perkembangan Kurikulum
Kementerian Pendidikan Malaysia (2001). Falsafah
Pendidikan Kebangsaan, Matlamat Dan Misi. Pusat Perkembangan Kurikulum.
1. Pusat
Perkembangan Kurikulum (2006).Huraian
Sukatan Pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah Bahasa Melayu. Kementerian
Pelajaran Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan