Penggunaan
ICT dalam P&P dilihat dalam konteks aspek pengajaran guru (guru menggunakan
ICT) dan aspek pembelajaran (murid menggunakan ICT). Dalam konteks
pembelajaran, penggunaan ICT dalam P&P boleh dikategorikan sebagai
tutorial, penerokaan, aplikasi dan komunikasi. Dalam konteks pengajaran pula
ICT digunakan sebagai tutor dan alat demonstrasi. Guru berperanan sebagai
penyampai maklumat dan memastikan bahawa murid telah mempunyai pengetahuan
sedia ada. Oleh itu segala perancangan dibuat mengikut turutan aktiviti supaya
objektif pembelajaran tercapai. Dalam konteks pengajaran matapelajaran Bahasa
Melayu guru dapat menggunakan sepenuhnya kemudahan ICT iaitu dengan
mengaplikasikan sistem ICT untuk membuat perancangan dan penyediaan BBM
menggunakan perisian program Microsoft Word membuat perkataan dan ayat-ayat
tunggal mahupun petikan, Microsoft Power Point guru dapat menghasilkan
persembahan grafik yang menarik dan bersesuaian dengan peringkat umur murid.
Perkakasan berupa cakera padat (CD),
VCD, MP3, projektor LCD, kamera digital disamping kemudahan internet memudahkan
guru mencari maklumat yang berkaitan dengan pengajaran Bahasa Melayu.
Penggunaan
Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer (PBBK) dalam pengajaran bahasa
mempunyai asas yang kuat berdasarkan teori pemBelajaran dan pemerolehan bahasa
kedua. Umpamanya dalam Teori Monitor yang dikemukakan oleh Krashen (1981) berhubung
dengan pemBelajaran bahasa kedua (B2), beliau menyatakan bahawa terdapat
perbezaan antara pembelajaran (learning) dengan pemerolehan (acquisition). Pembelajaran
ialah proses yang dilalui oleh pelajar secara sedar atau secara formal, seperti
pemelajaran nahu, manakala pemerolehan ialah proses di mana seseorang individu
itu mempelajari suatu bahasa tanpa disedari atau tidak melalui cara formal
seperti seorang pelajar yang berada dalam suatu persekitaran atau suasana
bahasa Inggeris digunakan untuk berkomunikasi dan berinteraksi. Krashen
berpendapat bahawa kedua-dua proses ini tidak boleh berlaku serentak. McLaughlin
(1985) pula berpendapat bahawa dari sudut realitinya tidak ada garis
pemisah yang jelas antara pembelajaran dengan pemerolehan. Pelajar yang sedang
mempelajari bahasa secara sedar atau secara formal berkemungkinan akan mengutip
atau memperoleh beberapa perkataan frasa, atau ayat dalam bahasa itu tanpa
disedarinya.
Teknologi
maklumat dan komunikasi (ICT) adalah diasaskan oleh perkembangan dan kemajuan
yang pesat dalam bidang mikroelektronik sehingga menghasilkan pelbagai
kemudahan teknologi maklumat seperti komputer peribadi, telekomunikasi
multimedia dan sebagainya. Seterusnya kemunculan internet telah meluaskan
penggunaan ICT dengan jaringan informasi bersepadu sehingga membolehkan
diaplikasikan sebagai media komunikasi yang melibatkan teks, bunyi, grafik dan
video. Fenomena ini secara langsung mempengaruhi dan mencabar kewibawaan dan
kedudukan bahasa Melayu di rantau Nusantara ini.
Penekanan
terhadap ICT di era globalisasi dan liberalisasi bermakna penggunaan bahasa
Inggeris menjadi semakin penting dan tidak dapat dielakkan oleh masyarakat
dunia. Era ICT telah menunjukkan bahasa Inggeris mengiringi kelahiran pertama
Internet dunia di Amerika Syarikat dan seterusnya diikuti dengan pengeluar
perisian dan perkakasan komputer seperti Microsoft, Dell dan Hewlett-Packard
yang semuanya diasaskan oleh mereka yang berbahasa Inggeris. Perubahan
persekitaran ini menimbulkan persoalan sama ada mampukan bahasa Melayu
digunakan di dalam era ICT sebagai bahasa perantaraan alternatif untuk
dimanfaatkan oleh masyarakat bahasanya? Mampukah pengiat-pengiat bahasa Melayu
menggunakan ICT sebagai alat penyelidikan, perkakasan, perisian dan aplikasi
untuk pembangunan bahasa Melayu?
Sebagai satu
pandangan umum, masyarakat bahasa Melayu perlu memperlihatkan sikap terbuka dan
kesediaan untuk menghadapi cabaran perkembangan yang pesat dalam ICT dengan
pengaruh bahasa asing khususnya bahasa Inggeris. Perlu diakui bahawa bahasa
Melayu masih lagi muda dari sudut peristilahan Sains dan Teknologi berbanding dengan Bahasa
Inggeris. Usaha supaya bahasa Melayu diterima dalam era siber hanya akan
terlaksana jika masyarakat bahasanya mempelajari pengalaman dan kejayaan yang
telah dicapai oleh bahasa Inggeris.
Teknologi
bersepadu terkini mempunyai kelebihan menggabungkan visual realistik dengan
teks dan suara yang berupaya membenarkan murid menggunakannya dalam apa jua
cara contohnya dalam pengajaran membunyikan huruf vokal, murid dapat mendengar
sebutan vokal dengan lebih jelas dan dapat di ulang-ulang audio tersebut secara
tidak langsung dapat membantu kefahaman serta kejelesan intonasi sebutan murid
apabila menyebut huruf vokal. Melalui ICT, beberapa perubahan dan pendekatan
proses P&P berlaku. Antaranya ialah perubahan fokus daripada pengajaran
berpusatkan guru kepada pengajaran berpusatkan pelajar. Dalam hal ini murid
menjadi fokus kepada aktiviti pembelajaran yang berorientasikan kepada proses
penerokaan dan penemuan berdasarkan kepada teori konstruktivisme.
Melalui
penggunaan internet dalam pembelajaran Bahasa Melayu murid boleh menimba ilmu
pengetahuan serta contoh-contoh yang pratikal, ini kerana kemudahan hipermedia
dan multimedia telah memudahkan pendekatan dan kaedah belajar yang mungkin
tidak dapat dilaksanakan sekiranya menggunakan kaedah tradisional. ICT
menyediakan kaedah dengan memberi penekanan kepada penciptaan dan penerokaan
ilmu secara aktif selain daripada menerima ilmu secara sehala sahaja dalam
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
Kita
berpendapat bahawa kedua-dua proses ini perlu dan tidak dapat dipisahkan dalam
pengajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Dengan kata lain, sekiranya
sesuatu persekitaran itu, sama ada di bilik darjah atau di luar dilik darjah,
kaya dengan input bahasa sama ada dari sudut pendengaran dan pembacaan mahupun
percakapan dan penulisan, maka pembelajaran bahasa akan menjadi lebih bermakna
kepada pelajar tersebut. Kita mendapati bahawa pembelajaran bahasa berbantukan
komputer yang menggunakan multimedia dapat memenuhi permintaan ini. Hal ini
demikian kerana kedua-dua proses pembelajaran dan pemerolehan boleh berlaku
secara serentak. Langkah ini dapat membantu pelajar menguasai kemahiran Bahasa
Inggeris mahupun Bahasa Melayu dengan lebih berkesan.
Suatu lagi
konsep yang berhubung rapat dengan konsep pembelajaran dan pemerolehan ini
ialah hipotesis monitor (Krashen 1981) yang berfungsi
sebagai penapis atau penyunting dalam percakapan atau penulisan yang cuba
dilakukan oleh murid. Konsep "affective filter" yang diperkenalkan
oleh Dulay
dan Burt (1980), yang digunakan dalam hipotesis monitor ini menyatakan
bahawa faktor afektif seperti sikap, motivasi, dan personaliti banyak
mempengaruhi pemprosesan input bahasa dalam diri. Dengan kata lain, setiap
pelajar yang mempelajari bahasa mempunyai mekanisme monitor yang dipengaruhi
oleh perasaan, sikap, dan persepsinya sendiri. Murid yang runsing tidak mungkin
dapat belajar dengan baik walaupun apa-apa yang didengarnya atau dipelajarinya
itu mudah difahami. Ia juga tidak akan dapat menghasilkan percakapan atau
penulisan yang baik sekiranya ia mempunyai persepsi bahawa bahasanya lemah,
menyangka yang ia akan diketawakan oleh orang lain, dan apa-apa jua perasaan
negatif yang ada pada dirinya. Monitor inilah yang menentukan kemampuan
seseorang itu untuk memahami input yang didengarinya dan kelancaran lidahnya
bercakap atau menulis sesuatu perkataan atau menghasilkan karangan. Dalam hal
ini, Krashen
dan Terrel
(1983) menyarankan supaya guru bahasa memastikan suasana atau
persekitaran pembelajaran bahasa itu kondusif, memberangsangkan, dan tidak
menekan jiwa atau perasaan pelajar.
Dalam
mengaplikasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu guru juga
boleh merancang pengajaran mereka dengan menerapkan proses pengajaran melalui
mel elektronik. Pengguna berkomunikasi dengan menggunakan teks sahaja. Walaupun
teknologi terkini menawarkan perkhidmatan video dan suara, komunikasi secara
teks didapati digunakan dengan lebih meluas. Guru dan murid dapat berkomunikasi
dari komputer peribadi masing-masing dengan menggunakan perisian tertentu,
seperti Eudora, Nescape Communicator, dan Microsoft Explorer. Perisian komunikasi
ini dapat menyimpan,menghantar, dan mencetak mel elektronik. Penerima mel pula
dapat membaca dan membalas mel elektronik ini. Komunikasi melalui mel
elektronik dapat berlangsung dalam bentuk formal atau tidak formal.
Mel
elektronik membolehkan komunikasi dilakukan dengan cepat dan mudah. Guru dapat
menggunakan mel elektronik untuk berunding dengan pelajar yang berada di tempat
yang jauh. Walau bagaimanapun, komunikasi melalui mel elektronik ini dianggap
tidak sempurna kerana tiada intonasi, ekspresi wajah, dan gerak laku yang turut
merupakan unsur penting dalam komunikasi.
Selain
itu juga guru Bahasa Melayu boleh menggunakan papan buletin untuk memaparkan
maklumat terkini dan bahan pembelajaran. Guru dapat menggunakan papan buletin
ini untuk memaklumkan maklumat kursus, seperti latihan, tarikh persidangan,
tempat pertemuan, dan bahan berkaitan kepada pelajar.
Tidak
ketinggalan juga pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan melalui persidangan
dengan cara forum elektronik yang lebih interaktif serta melibatkan lebih
banyak pengguna. Sidang konferen ini membolehkan para pengguna membaca dan
menulis mesej, serta berbincang secara spontan tentang sesuatu isu. Para guru
bahasa Melayu dapat menggunakan sidang ini untuk membahaskan pelbagai isu yang
berkaitan dengan bahasa.
Holmes (1999),
memberikan pandangan bahawa teknologi dalam P&P memerlukan guru yang
bersedia dan fleksibel dalam menggunakan teknologi dalam kaedah pengajaran
harian. Elemen yang penting teknologi dalam pengajaran Bahasa Melayu ialah
pemahaman guru terhadap isi pengajaran dan implikasi berhubung dengan
teknologi. Satu kajian (Bahrudin, Mohamad Bilal & Muhammad
Kasim, 2001), menunjukkan bahawa ICT dapat membantu mengatasi kelemahan
kefahaman murid terhadap pengajaran tatabahasa secara tradisional serta
penglibatan guru dalam penggunaan komputer dan peluang pembelajaran secara
konstruktivis untuk melihat keberkesanan penggunaan ICT dalam pengajaran Bahasa
Melayu.
Guru
juga dapat membina minta murid dalam matapelajaran Bahasa Melayu dengan adanya
pembaharuan menghasilkan bahan bantu mengajar (bbm) menggunakan aplikasi ICT
iaitu kemahiran powerpoint. Penggunaan BBM powerpoint membolehkan murid membaca
petikan yang dipaparkan dengan gaya persembahan powerpoint yang bebeza-beza iaitu
menekankan huruf serta perkataan yang terdapat pada petikan disertakan dengan
gambar yang berkaitan dengan tajuk pengajaran. BBM ini secara amnya dapat
meningkatkan motivasi murid membuat latihan tatabahasa yang dihasilkan dalam
powerpoint. Guru juga dapat membantu murid dengan adanya latihan yang
disediakan.
Penggabungan
ICT dalam P&P memerlukan kemahiran dan komitmen guru secara tekal dan
berfokus. Penggunaan komputer dalam pengajaran
bahasa ada diperlukan oleh guru BM. Namun, penggunaan yang tidak menyeluruh
dari segi keperluan perlu diberikan perhatian. Contohnya, penggunaan komputer
dalam kemahiran menulis sepatutnya diberikan perhatian kerana penggunaan
komputer mampu membantu pelajar dalam menyususn organisasi teks serta dapat
memudahkan penyuntingan dilakukan. Bagi memastikan keberkesanan pengajaran,
bahan bantu yang digunakan perlulah dapat membantu guru menyampaikan pengajaran
dengan lebih berkesan.
Pendidikan merupakan bidang yang
sentiasa mengalami perubahan mengikut kesesuaian dengan perkembangan yang
berlaku pada persekitarannya. Perubahan tersebut banyak memberi kesan dalam
pendidikan, terutamanya dalam aspek kurikulum. Justeru itu, para pendidik
seharusnya bergerak seiringan dengan tuntutan perubahan yang berlaku dalam
menyampaikan ilmu pengetahuan. Subjek Bahasa Malaysia merupakan subjek yang
penting kerana Bahasa Malaysia juga adalah bahasa kebangsaan dan bahasa pengantar
di Malaysia. Di peringkat sekolah rendah, Bahasa Malaysia juga merupakan subjek
teras yang merangkumi pemahaman dan penulisan.
Pembelajaran dengan menggunakan komputer adalah lebih
proaktif dan pembelajaran lebih berpusatkan kepada murid. Pelajar akan lebih
aktif dalam kelas dengan melihat visual yang dipamerkan pada skrin. Sebagai
contoh, pelajar diberikan tugasan untuk membina ayat berdasarkan visual yang
dipaparkan. Pelajar lebih berminat dan lebih aktif memberi idea dan pendapat
dengan melihat visual dan grafik yang bergerak berbanding dengan gambar yang
statik.
Pembangunan perisian pembelajaran berbantukan komputer dalam bidang
pembelajaran Bahasa Malaysia khasnya untuk pelajar yang menghadapi UPSR akan
dapat memantapkan lagi sistem pengajaran dan pembelajaran. Keadaaan ini sejajar
dengan matlamat Kementerian Pelajaran Malaysia untuk memberikan kemudahan
infrastruktur asas teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) seperti makmal
komputer dan pusat akses sekolah yang mempunyai kemudahan Schoolnet.
Cadangan teknik pengajaran yang akan dilaksanakan dalam sistem pembelajaran
adalah seperti pelajar menonton gambar animasi dan multimedia dan pelajar cuba
membina karangan dari visual yang dipaparkan. Teknik pengajaran ini akan lebih
menggunakan pendekatan didik hibur. Didik hibur ini bermaksud mendidik sambil
berhibur, keadaan ini adalah untuk menarik pelajar lebih fokus kepada
pengajaran bahasa yang dilaksanakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan