Permintaan
untuk mendapatkan maklumat dengan segera dan pantas telah merubah senario
pendidikan dan pengajaran sekarang. Pengajaran dan pembelajaran cara
konvensional hanya terhad di dalam kelas dan tidak mampu melepasi sempadan
geografi sesebuah negara. Untuk memastikan sistem pendidikan negara terus
menepati aspresiasi masyarakat, maka satu pendekatan dan kaedah baru yang
bersifat global harus diteroka.
Oleh yang
demikian, satu kaedah baru dibentuk agar penyebaran maklumat dapat dilakukan
dengan pantas, tepat, murah, meluas dan sekata. Ini amat penting dilakukan agar
pengarjaran dan pembelajaran bahasa Melayu dapat berkembang luas seiring dengan
teknologi maklumat yang begitu pesat membangun. Dengan perkembangan teknologi
maklumat inilah, kita tidak dapat lari dari menggunakan komputer. Hal ini
kerana, komputer merupakan alat termaju masa kini yang berupaya mendapat dan
bertukar-tukar maklumat tanpa mengira sempadan dan masa. Atas kesedaran bahawa
bahasa Melayu itu harus bergerak maju ke depan. Diikuti dengan adanya laman
sesawang seperti www.dbp.com.my yang
mengandungi protal-protal perisian
Bahasa Melayu. Melalui pengalaman-pengalaman inilah dapat menyingkap sejauh
mana komputer membantu pengajaran dan pembelajaran dalam bahasa Melayu. Penulisan
esei saya ini juga akan memfokuskan kepada kemahiran mendengar, bertutur,
membaca dan menulis di samping kemahiran tatabahasa yang sering dititikberatkan
dalam sesuatu pengajaran bahasa. Dalam pengajaran bahasa terdapat tiga
kemahiran penting yang sering dititikberatkan iaitu kemahiran mendengar,
bertutur, membaca dan menulis. Oleh itu kita lihat sejauh mana komputer dapat
memainkan peranannya dalam kemahiran-kemahiran ini.
i)
Kemahiran Mendengar dan
Bertutur
Kemahiran
mendengar diperlukan dalam pelbagai situasi misalnya ucapan, syarahan, pidato,
perbahasan, forum, wawancara, perbualan antara ibu bapa dan ahli keluarga,
mendengar nyanyian, puisi, seloka, pantun, gurindam, berita, menonton drama,
filem dan sebagainya. Keperluan untuk mendengar ini boleh berlaku di mana-mana
sahaja mengikut tujuan sama ada dalam interaksi sosial, mendapatkan hiburan
atau maklumat dan pengetahuan.
Kesemua
situasi ini boleh kita rakamkan meliputi audio
dan video dan dimuatkan dalam satu perisian kursus. Ini dapat dijadikan
rujukan utama kepada para pelajar kerana mereka dapat mendengar model
menyebutnya dengan betul dan berulang-ulang kali. Setelah mendengar, murid akan
mengajuk atau melafazkan bahan yang diperdengarkan itu dengan sebutan,
intonasi, gaya dan irama yang betul. selain daripada itu adat resam, disiplin
dan sopan santun dalam berinteraksi juga dapat diketengahkan. Misalnya
bagaimana hendak memulakan percakapan, bagaimana hendak mencelah dan menyampuk
apabila orang lain sedang bercakap.
Teknologi
komputer dapat membantu bersedia sebelum pengajaran di dalam kelas dimulakan.
Misalnya pelajar boleh melihat dahulu, mendengar dan memahami topik pelajaran
yang bakal diajar sebelum masuk ke kelas. Oleh itu, semasa di dalam kelas,
pelajar dapat menambahkan pemahaman ketika guru menerangkannya.
Dalam
kemahiran mendengar ini proses mendengar yang melibatkan telinga sebagai alat
yang menerima bunyi-bunyi bahasa dan otak untuk berfikir dan memahami apa yang
didengar ini penting. Namun begitu bagi melengkapkan proses ini latihan
diperlukan. Untuk setiap topik di dalam perisian kursus disediakan latihan bagi
menguji tahap kefahaman para pelajar sama ada melalui latihan mendengar
petikan, perbualan atau sebagainya dan kemudian memilih jawapan yang tepat
seperti mana yang telah disediakan di dalam perisian kursus tersebut. Ini
melibatkan soalan seperti apakah, siapakah, bilakah atau di manakah. Manakala
soalan-soalan seperti mengapakah, bagaimanakah, jelaskan, huraikan, bandingkan,
bahaskan dan sebaginya dapat dikendalikan di dalam ruang forum atau sembang,
atau melalui e-mail.
Untuk
memantapkan pelajar dengan kemahiran bertutur, guru pula memainkan peranan
penting di sini. Setelah teknologi komputer digunakan sebagai panduan atau
model bagaimana perbahasan atau perdebatan berlangsung, maka di dalam kelas
guru boleh memberikan topik-topik tertentu yang difikirkan sesuai dan mampu
menarik minat pelajar untuk dibahaskan.
Kita tahu
bahawa dalam puisi Melayu terdapat pantun, gurindam, seloka, dan sebagainya.
Namun begitu, tahukah kita bagaimana bentuk, gaya, lagu, irama dan intonasinya?
Melalui teknologi komputer jugalah kita mampu menonjolkan puisi-puisi Melayu
ini dan mengembangkannya di serata dunia dan yang pentingnya model bacaan puisi
ini dijadikan contoh kepada para pelajar. Bacaan pantun boleh kita dengar dalam
CD-ROM Murid KBSR Bahasa Melayu SK yang dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia ataupun yang boleh
dibeli dipasaran mahupun dimuat turun dari laman sesawang www.youtube.com
Untuk
kemahiran bertutur, ucapan atau petikan boleh dipertonton kepada para pelajar,
misalnya ucapan Sempena Sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan oleh Menteri
Pelajaran Malaysia Tan Sri Muhyidin Yassin. Selain daripada itu, video
tentang Sambutan Hari Malaysia.
Model bahasa
Melayu lisan yang baik diperlukan kerana apabila pelajar mendengar ia akan
meniru model tersebut apabila bercakap nanti. Oleh itu, pemilihan model adalah
penting dalam pengajaran bahasa. Di Malaysia sendiri mungkin kita
tertanya-tanya intonasi, gaya dan sebutan yang bagaimanakah yang betul dalam
bacaan berita, di RTM, TV3 atau NTV7?
Matlamat
dalam pengajaran bahasa Melayu ialah kebolehan pelajar bertutur menurut sistem
bunyi bahasa Melayu baku, maka model bahasa Melayu amat diperlukan. Dengan
teknologi komputer jugalah kita dapat menyebarkan bahasa Melayu di luar negara.
Dengan teknologi komputer jugalah kita dapat menyebarluaskan contoh dan model
ini yang disahkan oleh pakar bahasa seperti yang akan temui dalam cakera padat
“Tatabahasa Bahasa Melayu”.
ii)
Kemahiran Menulis
Antara
kemahiran menulis yang saya gunakan dalam pengajaran bahasa termasuklah melalui
cara mengirim e-mail kepada rakan dimana tajuk tersebut diajar dalam
matapelajaran Bahasa Melayu Tahun 3, ruangan sembang yang terdapat dalam laman
sosial seperti Facebook dan Twitter dapat dijadikan sebagai bahan bantu
mengajar cara kita mengirim pesanan yang ringkas. Untuk menjayakan kemahiran
ini kita hendak mempunyai akaun laman sosisal www.facebook.com mahupun www.twitter.com. Dalam
penulisan surat kiriman tidak rasmi, terlebih dahulu saya menjelaskan format
surat kiriman tidak rasmi kepada murid di dalam kelas di samping nota yang
telah sedia ada. Kemudian diberikan gambar-gambar tempat menarik di dalam
negara kita yang di muat turun dari laman sesawang www.google.com.my berserta
soalan supaya mereka menulis surat kiriman tidak rasmi menceritakan
tempat-tempat yang menarik kepada saya melalui e-mail www.gmail.com.my Selepas itu
saya akan meneliti dan memeriksa surat tersebut dari segi isi, format, pemilihan
kata dan tatabahasa, dan dihantar semula kepada murid jawapan berserta
pembetulan jika ada kesalahan dari segi pemilihan kata dan tatabahasa.
Selain
daripada itu, melalui ruangan sembang dan e-mail juga, dikemukakan topik atau
isu-isu semasa yang menjadi bualan hangat kepada murid-murid, misalnya
kehangatan Sukan Olimpik 2012 yang berlangsung di Kota London. Setiap murid
akan mengemukakan pendapat dan pandangan mereka dan secara tidak langsung semua
pelajar terlibat dalam perbahasan maya ini di samping mengasah minda dan
kemahiran menulis. Penilaian boleh dibuat dari segi sejauh mana penglibatan
pelajar dalam sembang tersebut.
Dalam laman
web www.dbp.com.my, www.edutv.gov.my, www.tutor.com.my pula, kita dapat melayari laman-laman untuk
berbalas pantun, bersajak, menulis cerita kanak-kanak, cerpen dan peribahasa.
Dalam laman berbalas pantun, pelajar atau pelayar laman web ini boleh bertanya
khabar, menyatakan perasaan dan sebagainya melalui pantun, mereka juga boleh
bersajak. Bagi yang berminat menulis cerita pendek atau cerita kanak-kanak
mereka boleh menulis dan hantarkan di laman ini. Keistimewaan ruangan cerita
pendek ini ialah pelajar boleh menyambung cerita-cerita ini mengikut kehendak
dan imaginasi sendiri. Manakala ruangan peribahasa pula, pelajar boleh
menyumbang peribahasa dan makna atau maksudnya di samping memberi kemudahan
menggunakan peribahasa ini untuk menulis atau untuk perbualan sehari-hari.
Penggunaan
ICT dalam proses pengajaran dapat dijalankan dimana teknik slaid lebih menarik
dan dapat menimbulkan minat pelajar. Ini kerana penggunaan slaid dapat merangsang
minat murid. Kelainan yang ditunjukkan oleh guru akan menceriakan dan
menyeronokkan murid, apatah lagi jika ditambah lagi dengan iringan irama muzik
yang bersesuaian, umpamanya pertunjukan slaid tentang kemeriahan sambutan
majlis Hari Raya yang dihadiri oleh semua kaum yang terdapat di Malaysia. Namun,
teknik slaid memerlukan peralatan yang tertentu. Jika menggunakan teknik ini,
pelajar mesti mempunyai daya ingatan yang kuat untuk mengingati gambar-gambar
slaid yang telah ditonton.
Dalam menggunakan kaedah bergambar, terdapat beberapa langkah yang perlu
diikutidalam menyampaikan pengajaran, iaitu:
·
Gambar yang digunakan mestilah sesuai sebagai bahan
bantu mengajar dan tahap peringkat pelajar, disamping tidak mengenepikan aspek
kualiti gambar;
·
Guru mengarahkan pelajar meneliti gambar yang
disediakan dan memikirkan perkara-perkara yang dapat diperkatakan mengenainya;
·
Pelajar disuruh mencatat idea atau isi penting yang
hendak diperkatakan berdasarkan gambar yang dilihat;
·
Aktiviti sumbang saran dapat dijalankan, iaitu pelajar
diberikan peluang menyuarakan pendapat dan idea mereka secara lisan dan
kemudian guru menulisnya pada papan tulis, sambil menyemak kegramatisan
ayat-ayat yang diutarakan.
·
Guru mengadakan sesi perbincangan dengan pelajar
tentang isi-isi yang diberikan dan membuat rumusan tentang penyusunan isi-isi
penting; dan
·
Pelajar menulis dengan berlandaskan perbincangan yang
telah dilakukan.
Teknik carta aliran agak bersistematik mengikut
kronologi peristiwa. Teknik ini ada persamaan dengan teknik gambar bersiri,
bahawasanya setiap proses itu digantikan dengan frasa-frasa yang menceritakan
secara ringkas apa-apa yang berlaku pada setiap peringkat yang dipaparkan.
iii)
Kemahiran Membaca
Untuk
meningkatkan kemahiran membaca di kalangan pelajar, misalnya membaca berita,
laporan, pengumuman, taklimat dan sebagainya, contoh atau model diberikan dalam
perisian kursus supaya pelajar dapat meniru model bahasa lisan yang baik.
Dalam cakera
padat yang dibekalkan oleh KPM misalnya, disediakan audio dan teks yang
dianimasikan mengikut sebutan yang diperdengarkan. Ini membantu pelajar
menyebut dengan cara yang betul dan boleh diulang berkali-kali mengikut keperluan
masing-masing.
Paparan
dalam cakera padat ini juga disediakan dengan menarik. Umpamanya selain teks
dan audio, elemen-elemen multimedia yang lain seperti video, grafik, imej dan
animasi untuk memudahkan pemahaman pelajar dalam sesuatu topik yang dipelajari.
Misalnya dalam satu skrin terdapat teks “Anggota bomba menaikkan tangga”. Ada
animasi imej anggota bomba yang sedang menaikkan tangga dan “voice over” yang
menyebut ayat tersebut. Begitu juga dengan teks, animasi, imej dan voice over “Anggota
bomba menaiki tangga untuk menyelamatkan mangsa kebakaran itu”. Kedua-dua ayat
ini mempunyai perbezaan yang ketara dan visual akan memudahkan para guru
menjelaskannya kepada murid dan begitu juga sebaliknya, gabungan elemen-elemen
multimedia dapat membantu dan memudahkan pemahaman murid.
iv)
Kemahiran Tatabahasa
Selain
daripada kemahiran berbahasa, kemahiran tatabahasa juga merupakan salah satu
daripada elemen penting yang perlu dikuasai. Mungkin bagi sesetengah orang,
tatabahasa merupakan sesuatu yang membosankan. Namun begitu, melalui teknologi
komputer ini mampu untuk kita menangani masalah ini. Misalnya di dalam cakera
padat yang dibekalkan oleh KPM, penerangan tentang konsep disampaikan dengan
memberikan definisi, huraian, contoh dan latihan.
Sesuatu
topik tatabahasa dimulakan dengan bahan rangsangan yang memperkatakan tentang
tema kemalaysiaan kerana di sini kita boleh turut memperkenalkan adat, budaya
dan topik tatabahasa tersebut. Setelah pelbagai corak, gaya dan bentuk dan
dipersembahkan dengan bantuan elemen-elemen multimedia seperti audio, video,
animasi, teks dan grafik, diikuti pula oleh latihan.
Soalan
latihan yang boleh disediakan melalui teknologi komputer ini ada pelbagai
jenis, misalnya soalan aneka pilihan, betul dan salah, padanan, seret dan letak,
mengisi tempat kosong dan sebagainya. Apa yang menariknya, setiap pilihan
jawapan itu disediakan dengan respons yang menyatakan sebab-sebab jawapan itu
salah atau betul. Dengan cara ini pelajar dapat belajar sesuatu walaupun
jawapan pilihannya salah.
Satu lagi
keistimewaan cakera padat yang dibekalkan oleh KPM ataupun melalui laman
sesawang www.adap.com.my ialah
terdapatnya petua, nasihat, petunjuk atau panduan yang berguna kepada para
pengguna untuk memahami tatabahasa bahasa Melayu.
Begitu juga
dengan prototaip yang dibina untuk warna-warna Malaysia iaitu
gabungan laman web (yang mencerminkan tentang geografi, tempat-tempat menarik,
budaya dan ekonomi di Malaysia) dengan cakera padat, Belajar Bahasa Melayu. Dalam
topik kata tanya misalnya, sediakan bahan rangsangan iaitu perbualan di kaunter
pertanyaan di sebuah hotel. Setelah memperkenalkan kata tanya dan ayat tanya
tersebut, diikuti pula dengan definisi dan huraian serta penerangan tentang
kata tanya dan ayat tanya serta contoh-contohnya. Untuk memantapkan lagi
kefahaman pengguna, sediakan soalan-soalan yang berkaitan dan jawapan atau
respons bagi setiap pilihan jawapan.
Berdasarkan
perbincangan ini, jelas teknologi komputer mampu dan berupaya untuk membantu dalam
pengajaran bahasa Melayu yang bersifat global. Dengan teknologi yang ada kita
dapat berkongsi maklumat dan idea dari seluruh pelosok dunia tanpa mengira
waktu dan tempat. Dengan adanya teknologi ini pelajar dapat belajar bahasa
mengikut kesesuaian masa mereka sendiri. Kita amat jelas, mengajar bahasa
memang tidak cukup hanya 12 waktu dalam seminggu untuk pengajaran Bahasa Melayu
tahun 3, selebihnya murid sendiri perlu berusaha memantapkan lagi penguasaan
bahasa mereka. Oleh itu, dengan adanya teknologi komputer ini, dengan cakera
padat, laman web dan sebagainya membantu mereka belajar sendiri dan peranan
utama pengajar, menolong dan memudahkan pelajar belajar sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan