JENIS-JENIS PENILAIAN BAHASA
1
.UJIAN FORMATIF
Penilaian yang dijalankan bagi tujuan memperoleh maklumat bagi
memperbaiki kurikulum dikenali sebagai penilaian formatif. Penilaian ini
dijalankan sepanjang masa dan maklumat yang diperolehi daripada penilaian ini
digunakan secara terus menerus. Penilaian lazimnya mendatangkan kesan Hal ini
demikian kerana penilaian sering kali menimbulkan ketegangan. Dengan itu,
penilaian formatif cuba mengurangkan ketegangan tersebut tanpa membandingkan
pencapaian antara murid.
Guru seharusnya memberikan penerangan dan bimbingan kepada murid dan ibu
bapa akan kegunaan serta tujuan penilaian formatif. Ujian yang dibentuk dalam
penilaian ini seharusnya bercorak ujian diagnostik yakni yang dapat memberikan
input akan masalah yang dihadapi murid dalam mengikuti pembelajaran. Ujian
dijalankan sepanjang masa pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Manakala
maklumat yang diperolehi hendaklah digunakan serta merta dalam memperbaiki
pengajaran dan pembelajaran agar pelajar dan guru sama-sama memperolehi manfaat
daripadanya. Dengan itu penilaian ini bukan sekali-kali bertujuan membandingkan
pencapaian murid sebaliknya ingin membantu murid. Dengan itu, tidak ada gred
diberikan. Contoh penilaian formatif seperti sesi soal jawab, latihan yang
diberikan guru dan ujian di bilik darjah yang tidak ditentukan gred.
2 .UJIAN SUMATIF
Berbeza dengan penilaian formatif yang lebih menumpukan menilai tahap
penguasaan pelajar dalam satu-satu topik pembelajaran, penilaian sumatif
bertujuan untuk menentukan pencapaian pelajar pada akhir sesuatu penggal
persekolahan dan digunakan untuk menentukan keberkesanan sesuatu kurikulum
secara keseluruhan.
Tujuan penilaian sumatif bukanlah untuk membantu murid-murid secara
individu dalam meningkatkan pencapaian. Tujuan penilaian sumatif ialah untuk
menentukan sejauh mana objektif-objektif sesuatu bidang mata pelajaran yang
telah disampaikan oleh guru semasa pengajaran pembelajaran berlangsung di bilik
darjah telah dicapai oleh murid-murid. Dengan berdasarkan objektif yang telah
ditetapkan melalui pembinaan jadual penentuan ujian, peratusan objektif yang
dapat dicapai oleh pelajar dapat diketahui.
Kedua, penilaian sumatif bertujuan memberikan gred kepada murid-murid
berdasarkan pencapaian yang ditunjukkan dalam peperiksaan yang diadakan. Dengan
adanya gred yang diberikan, akan memudahkan guru untuk membuat perbandingan
antara individu dalam satu-satu bilik darjah atau membuat perbandingan mengikut
tingkatan atau kumpulan pelajar. Dengan cara ini guru boleh membuat kesimpulan
peringkat pencapaian pelajar mengikut kumpulan tertentu misalnya kumpulan
pelajar lemah, sederhana dan cemerlang. Contoh penilaian sumatif seperti
penilaian pada akhir penggal, peperiksaan percubaan, UPSR, PMR dan sebagainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan