PENILAIAN
BAHASA
Penilaian ialah proses yang digunakan untuk membuat keputusan atau
pertimbangan nilai daripada beberapa pemerhatian. Oleh itu tujuan menilai dalam
konteks persekolahan atau di bilik darjah adalah berkait rapat dengan
pengajaran dan pembelajaran. Dari segi pengajaran, maklumat yang diperolehi
daripada hasil penilaian yang dijalankan akan dapat membantu guru memperbaiki
pengajaran. Sekiranya penyampaian kurang berkesan, maka guru boleh membuat
keputusan untuk menggunakan kaedah atau pendekatan lain yang difikirkan lebih
bersesuaian.
Dalam konteks pembelajaran pula, maklumat daripada penilaian tersebut,
guru boleh mendiagnos kelemahan dan kekuatan pelajar tentang sesuatu topik
pembelajaran. Daripada maklumat tersebut juga, guru boleh memberi gred atau
markah serta menempatkan pelajar mengikut aliran pengajian tertentu. Penilaian
yang dijalankan oleh guru boleh diklasifikasikan kepada beberapa bentuk seperti
penilaian rujukan norma, rujukan kriteria, penilaian formatif dan penilaian
sumatif.
DEFINISI PENILAIAN BAHASA.
Penilaian boleh dianggap
sebagai proses membuat pertimbangan atau
keputusan dalam memberikan nilai, mutu, kualiti atau harga bagi sesuatu benda
atau perkara. Stufflebeam at al. (1971:xxv) menyatakan penilaian sebagai ‘delineating,
mencari dan memberikan maklumat yang berguna dalam mempertimbangkan
alternative-alternatif keputusan’.
Definisi ini melepasi maksud
pengujian dan pengukuran.
Secara menyeluruh, penilaian
mencakupi aspek-aspek hasil pengajaran dan pembelajaran dan juga hasil program
pengajian berbanding matlamat asalnya. Dalam bilik darjah, apabila guru
memberikan ujian, adakah guru berkenaan mengukur pencapaian pelajar atau
menilai pencapaian pelajar? Dalam keadaan ini kita boleh mengatakan guru
sebenarnya mengukur pencapaian pelajar melalui ujian yang dijalankan. Tindakan
susulan guru ialah menilai ukuran pencapaian tersebut dengan menggunakan
keputusan ujian itu bersama maklumat lain yang berkaitan. Selain menggunakan
data kuantitatif, penilaian juga boleh dibuat dengan menggunakan data berbentuk
kualitatif seperti yang diperoleh daripada pemerhatian atau temubual. : http://www.gao.gov/special.pubs/pe1014.pdf
Justeru, penilaian boleh dibuat
dengan menggunakan sama ada maklumat yang berbentuk kuantitatif, kualitatif
atau kedua-duanya sekali. Dengan menggunakan maklumat kuantitatif, penilain
boleh dinyatakan dalam bentuk gred (seperti A, B, C, D atau E) bersama
penjelasan nilainya (seperti cemerlang, kepujian, baik, lulus atau gagal).
Sementara itu, penilaian yang menggunakan data kualitatif boleh dinyatakan
dalam bentuk kualitatif juga, misalnya, Ali dapat melukis gambar kawannya
dengan cepat, tepat dan bersih. Secara ringkasnya, penilaian meliputi tiga proses
utama, iaitu menentukan ukuran, menganalisis ukuran dan menyatakan
nilai/interprestasi ukuran.
1.2
TUJUAN PENILAIAN
Rajah 1 : Tujuan Penilaian
Sistem penilaian merupakan sistem yang penting dalam
aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Daripada rajah yang ditunjukkan di atas dapatlah diringkaskan bahawa di
antara tujuan menggunakan system penilaian dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran ialah :
o
Mengumpul maklumat tentang pencapaian murid selepas
aktiviti pengajaran dan pembelajaran supaya membuat pentafsiran dan mengambil
tindakan yang sewajarnya.
o
Menentukan kekuatan dan kelemahan murid dalam pelajaran
sesuatu kemahiran supaya merancang aktiviti pengayaan dan pemulihan.
o
Menentukan kesan pengajaran guru untuk merancang strategi
pengajaran yang lebih berkesan.
o
Menentukan pencapaian objektif pelajaran yang ditetapkan
untuk merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran pada masa yang akan
dating.
o
Merekod keputusan-keputusan penilaian dalam Rekod
Prestasi dan Rekod Profile untuk dirujuk oleh pihak-pihak yang berkenaan.
o Membantu guru mengetahui keupayaan penguasaan
pelajar.
o Membantu guru dalam membuat perbandingan antara seseorang
pelajar dengan rakan-rakannya atau antara kelas tersebut dengan kelas yang
lain.
o 3. Membuat perbandingan pencapaian pelajar dalam
subejk tersebut dengan pencapaian dalam subjek lain.
o Menentukan pelajar yang tinggi keupayaannya dan yang
amat lemah keupayaannya dan lemah pencapaiannya
o Membantu guru dalam menentukan pengayaan dan
pemulihan bagi pelajar yang berkenaan.
o Membantu guru dalam membuat jangkaan terhadap
potensi atau bakat pelajar terhadap pembelajaran.
o Membolehkan guru menilai bahan-bahan dan teknik
serta kaedah pengajaran mereka.
o Melalui ujian penilaian yang dilakukan guru dapat
berusaha meningkatkan keberkesanan pengajaran mereka.
o Pelajar berpeluang mengetahui kelemahan dalam
sesuatu kemahiran atau bidang dan segera memperbaikinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan